07 Oktober 2008

Cili Kampung

Kali nie lari skit dari topik asal..Aku nk citer skit pasal si lada Kampung @ Cili Kampung nie..Aku dah tanam cili kampung nie lebih 5 tahun..tp ttp x berjaya gak nk atasi masalah serangan Hama cili kampung nie.Hama nie kalau dh serang,abes Cili dikerjakanye..Daun jadi kerinting..Kalau setakat daun je jahanam x pe gak,dier punye Cili pun jadi kurang.permah gak aku tanya kt jabatan pertanian..Dieorang cakap mmg x de ubat nye..so cm ner nak buat..Macam2x cara aku dah buat..ade yang kata siram pakai air sabun,aku pun balun je..sama je hasilnye..So kalau korang ade idea cam ner nak atasi masalah nie bagi taw lh ilmu tue kat aku..





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cara tradisional : semburkan perahan air halia,kemudian perahan air bawang putih, kemudian perahan air cili kampung itu sendiri secara berselang seli